Don’t think, Shoot.

Isabelle, Brussels, 1979.

1979, stretch jeans were in fashion but I couldn’t care less about them, because in Isabelle’s bedroom I had other things on my mind. And yes, I’d lose my mind but stretch or not, those jeans were going to come out on the losing end too, and suddenly – quick reflex – it took me just 1/60th of a second to steal this aerial shot of paradise on Earth before sending that Olympus to hell and returning to our heady pleasure. Calmed in the aftermath, I thought of that feverish image taken, knowing it was a good idea, but deserving better. We tried with other clothes, tighter shots, on other days, in different light. We never did better. No re-enactment could come close to that first snapshot. When I’m painting and I start to think, it all goes wrong said Cézanne. Photographs must be the same; it’s not the brain that takes them.

1979, c’était la mode des jeans stretch mais le jeans je m’en fichais, dans la chambre d’Isabelle nous avions autre chose en tête, je la perdais la tête et stretch ou pas j’allais avoir la peau de ce jeans mais –réflexe- je volai en 1/60e de seconde cette vue aérienne du paradis terrestre avant d’envoyer dinguer l’Olympus et de retourner à notre ivresse.
Lorsque le calme revint, je pensai à l’image saisie dans la fièvre et me dit que c’était une bonne idée, qu’elle méritait mieux. Nous essayâmes avec d’autres vêtements, un cadrage plus soigné, différents jours, d’autres lumières. Jamais nous ne fîmes mieux. Aucune reconstitution n’égala l’instantané. "Quand je peins et que je me mets à penser, tout fout le camp" disait Cézanne. La photographie, ce doit être pareil, ce n’est pas avec la tête que ça se prend.

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