Weightless Light

Street photography in Rome, 2007.
Street photography in Rome, 2007.

That morning, as I was walking out of the hotel, I immediately made an about-turn. My bag felt too heavy after just twenty steps. I got rid of almost everything: my second camera body, the different lenses, the thick notepad, the sweatshirt, the bag itself. All I kept was a single camera slung over my shoulder, two rolls of film and a ballpoint pen in my jeans’ pocket. Done. We carry around too much stuff because we’re scared. Scared of running out, scared of getting cold, thirsty, hungry, scared of the rain. But, feeling light, agile, without useless weight, that’s exhilarating. Working with a single camera body and a fixed lens allows you to concentrate, to know what you’re doing, without distraction or hesitation; in short, to see more clearly. That’s bright. Weightless Light.

Ce matin-là, en sortant tôt de l’hôtel, je fis immédiatement demi-tour. Mon sac me pesait après vingt pas. Je me débarrassai de presque tout : mon deuxième boîtier, les autres objectifs, le gros carnet, le sweat, le sac. Je ne gardai en bandoulière qu’un boîtier avec un seul objectif et, dans la poche de mon jeans, deux rouleaux de pellicule et un stylo-bille. Basta. On trimbale trop parce qu’on a peur. Peur de manquer, peur d’avoir froid, soif, faim, de la pluie. Or la sensation d’être léger, agile, sans poids inutile, est jubilatoire. Travailler avec un seul boîtier et une optique fixe permet d’être concentré, de savoir ce que l’on fait, de ne pas se disperser ni hésiter ; bref, d’y voir plus clair. C’est lumineux. D’ailleurs, en anglais, lumière et léger, c’est le même mot.

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